pp2

ΠΠ latest sm

ΑΠΟ ΤΟ 4-4-2 ΣΤΟ 4-3-2-1

Εάν το σύστημα που χρησιμοποιούμε σε ένα παιχνίδι κάποιες φορές δεν λειτουργεί, το αλλάζουμε και ανάλογα με τις απαιτήσεις το ξανακάνουμε.

Είναι πραγματικά τόσο απλό;

Φυσικά, δεν ξέρουμε στην κάθε περίπτωση τον οδηγό της επιλογής, όσον αφορά την αλλαγή του συστήματος παιχνιδιού.    


Καταρχάς το παρακάτω κείμενο χαρακτηρίζει τους στόχους της λεπτομερής τοποθέτησης στην άμυνα και την επίθεση, για το σύστημα 4-3-2-1 και παρουσιάζει έπειτα ένα κατάλληλο πρόγραμμα προπονητικής κατάρτισης. 

Γιατί η αλλαγή συστημάτων;


Παραθέτουμε το παράδειγμα μιας ομάδας 3ης κατηγορίας (χωρίς να αναφέρεται το όνομά της) η οποία χρησιμοποιούσε το 4-4-2. Το νεανικό δυναμικό κατανόησε το σύστημα πολύ γρήγορα και επιτυχώς. Εξ αιτίας αυτής της σύλληψης παιχνιδιού η ομάδα προβιβάστηκε την επόμενη χρονιά στην 2η κατηγορία. Έχασαν εντούτοις δύο πολύ σημαντικά στελέχη από τον επιθετικό τομέα και αναγκάστηκαν να καλύψουν το κενό με 3 νεαρούς παίχτες από τα φυτώρια της ομάδας με σκοπό να ενταχθούν στην φιλοσοφία της. Με το τέλος του πρώτου γύρου κατείχε μια καλή θέση. Ο σύλλογος θέλησε να χρησιμοποιήσει αυτούς τους ποδοσφαιριστές αντί να προχωρήσει σε δαπανηρές μεταγραφές.  Εν πάση περιπτώσει έγινε πολλή δουλειά  στον τεχνικό τομέα, στην φυσική κατάσταση, και στην ανάπτυξη της επιθετικότητας αυτών των παιδιών. Αυτό το γεγονός έδωσε το έναυσμα να εξεταστεί η προοπτική της αλλαγής του συστήματος σε 4-3-2-1.

Ανάλυση

Πλέον δεν γινόταν να προσφύγουν σε νέες τακτικές, όπως η χρήση λίμπερο ή η παραλλαγή της τετραπλής ζώνης που χρησιμοποιείται ευρέως από τα μεγάλα σωματεία.  Μάλλον επρόκειτο να αναλυθεί πρώτα γιατί δεν υπήρχε επιτυχία στην εφαρμογή του συστήματος 4-4-2 και πως οι όποιες αλλαγές θα αφομοιωνόταν από τους παίχτες.

Ποιες ήταν οι ικανότητες όμως των νέων παιχτών και πως θα μπορούσαν να αποκτήσουν και να φτάσουν το επίπεδο των άλλων έτσι ώστε να ανταγωνιστούν τους αντιπάλους; Τα  αποτελέσματα του 1ου γύρου έδειξαν ότι η κατάσταση μπορεί να εξισορροπηθεί. Ο  επιθετικός που είχε παραμείνει στην ομάδα συνεργάστηκε πολύ καλά με τους νέους συμπαίχτες του, καλύτερα από πριν. Και πριν την ενσωμάτωση των νεαρών οι μέσοι πετύχαιναν σπάνια γκολ.

Συνέπεια: Αλλαγή συστήματος
 
Λαμβάνοντας υπόψη τα γεγονότα και τις  εντυπώσεις , ένα άλλο σύστημα παιχνιδιού,  θα μπορούσε να μεταβάλει την στρατηγική και να προκαλέσει περισσότερο κίνδυνο μπροστά από το τέρμα. Οι νέες συνθήκες απαιτούσαν την προσοχή των παιχτών του κέντρου όχι μόνο στους επιθετικούς προσανατολισμούς αλλά και στην τακτική πειθαρχία ιδιαίτερα στην αμυντική συμπεριφορά, με απώτερο σκοπό τον συνδυασμό αυτών. Αυτοί οι παίχτες θα πρέπει να έχουν έντονο και συνεχές τρέξιμο, και σε όλες τις παραλλαγές της 1-εναντίον-1 μονομαχίας μεγάλη ευφυΐα. Το 4-3-2-1 με έντονο τρέξιμο και καλές πάσες δίνει στους κεντρώους την δυνατότητα να τροφοδοτούν γρήγορα την επιθετική αιχμή που μπορεί να κινείται με ή χωρίς την μπάλα. Στον 2ο γύρο οκτώ διαφορετικοί παίχτες πέτυχαν συνολικά 25 τέρματα και οι επιθετικοί είχαν τριπλάσια επιτυχία από τον κάθε ένα από αυτούς , όμως πολλά από αυτά είχαν προετοιμαστεί από τους πιο πίσω παίχτες.


Στόχοι της τοποθέτησης στο 4-3-2-1
 
Μια αλλαγή συστήματος είναι επιτυχής όταν μεμονωμένα ο κάθε παίχτης γνωρίζει και μπορεί να εκπληρώσει τις απαιτήσεις της θέσης του. Κατά συνέπεια κατά το 4-3-2-1 οι παίχτες κλειδιά είναι ο κεντρικός αμυντικός χαφ και ο προωθημένος κυνηγός. Ο αμυντικός χαφ πρέπει να είναι καλός στην πίεση του αντιπάλου, στον χειρισμό της μπάλας, ακριβής στις μεταβιβάσεις και στην καθοδήγηση της ομάδας.  Πρέπει να είναι πολύ ισχυρός κεφαλοσφαιριστής. Η επιθετική αιχμή κάνει τις πιο σύνθετες λειτουργίες. Η ταχύτητα, η κάλυψη της μπάλας , η ακρίβεια της πάσας και η ικανότητα μεγάλης διάρκειας απόδοσης διακρίνουν αυτόν τον παίχτη. Πρέπει να είναι σε θέση να διατηρήσει τη μπάλα  με την πλάτη στο τέρμα και δεχόμενος  πίεση από τον αντίπαλο να είναι σε θέση να χρησιμοποιήσει τους προωθημένους μέσους. Επίσης πρέπει να πετύχει στο μετωπικό 1-εναντίον-1 μέχρι το σουτ στο τέρμα. Πρέπει με τις κινήσεις του να δημιουργεί τους κατάλληλους κενούς χώρους για τον αριστερό και τον δεξιό μεσοεπιθετικό. Σε γενικές γραμμές  η ζώνη των πέντε κεντρικών παιχτών μετά την ανάκτηση της μπάλας θα πρέπει να κινηθεί
 πολύ γρήγορα στην αντεπίθεση και στους υπάρχοντες κενούς χώρους. Η συμπεριφορά των αμυντικών παιχτών  στην τετραπλή αλυσίδα (άμυνα ζώνης) ανταποκρίνεται όπως σε  όλα τα παρόμοια συστήματα. Παρακάτω, από τις περιλήψεις και τις απεικονίσεις, φαίνονται τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του 4-3-2-1 συστήματος σε άμυνα και επίθεση. Στη συνέχεια, εισάγονται δυο περιπτώσεις  τοποθέτησης και συμπεριφοράς στον επιθετικό και αμυντικό τομέα. Αυτά πρέπει να επαναλαμβάνονται κατά τη διάρκεια της  προπόνησης τακτικά, για την αυτοματοποίηση των κινήσεων. Θα ακολουθήσει  ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα κατάρτισης άμυνας και επίθεσης.


  H διάταξη του 4-3-2-1

 

Χαρακτηριστική δομή της αμυντικής διάταξης.
 
* Η δομή μοιάζει με ένα έλατο.
* Από την διάταξη βλέπουμε ότι ο αντίπαλος αναγκάζεται να παίξει από τις πλευρές.
* Ανάλογα με την τακτική ,τον τρόπο ανάπτυξης , και τη δύναμη του αντιπάλου είναι δυνατόν να αμυνθεί η ομάδα στην κεντρική ζώνη ή και στην επίθεση.
* Η ομάδα μπορεί να επιτίθεται σε 4-3-3 ,και επιπλέον ανάλογα με τις ανάγκες να το μετατρέπει σε 4-5-1 και να αμύνεται σε πλάτος και βάθος.
* Για να λειτουργούν  σωστά τα αμυντικά τρίγωνα θα πρέπει οι παίχτες 9 και 10 να μην αφήνουν μεγάλα κενά με τον 6.

 Χαρακτηριστική δομή της επιθετικής διάταξης.
 
Οι δύο παίχτες 9 και 10 λειτουργούν  ως μεσοεπιθετικοί ,έχοντας έτσι μεταβλητό ρόλο.    
Αντιμετωπίζοντας  αντίπαλους αμυντικούς σχηματισμούς με  λίμπερο ή άμυνα ζώνης η τριπλή επιθετική  αλυσίδα μπορεί να προσαρμόζεται ανάλογα με την περίπτωση.
ta0001

 

ΘΕΜΕΛΙΩΔΕΙΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ

1. Άνοιγμα και σταδιακή κάλυψη του βάθους, ανασταλτικά τρίγωνα

  Στόχοι  
•    Aυτοματοποιήστε το άνοιγμα στους χώρους και την κάλυψη του βάθους από τους 5 μέσους και την ζώνη των 4 αμυντικών (τετραπλή αλυσίδα), και τον σχηματισμό τριγώνων.



Οργάνωση και διαδικασία   
• Χώρος άσκησης: Από τη γραμμή της μεγάλης περιοχής ως το κέντρο. Και στις δύο βασικές γραμμές τοποθετούμε   
τέσσερις εστίες πλάτους 3 μέτρων,2 σε κάθε  γραμμή.
• 5-εναντίον-5. Οι ομάδες να απαρτίζονται από παίχτες που αγωνίζονται στις ίδιες γραμμές, π.χ. κεντρική ζώνη μέσων  ενάντια στην αμυντική ζώνη συν έναν.

 
 ta_all_sys_2
 Διάφορα
• Οι τελικές πάσες να γίνονται κατά μήκος της πλάγιας γραμμής έτσι ώστε να ανοίγεται ο αντίπαλος στα άκρα και να χρησιμοποιείται αυτός ο χώρος για την προώθηση προς το τέρμα.    
• Στους αμυνόμενους παίχτες να δίνεται έμφαση στο παιχνίδι με κανόνα oφσάιντ.  
• Στους μέσους να μην δίνεται έμφαση στο οφσάιντ αλλά στο πρεσάρισμα, σύμφωνα βέβαια και με τις απαιτήσεις του αγώνα.

 2.    Κοντινά διαστήματα μεταξύ των κεντρώων και των αμυντικών κατά το άνοιγμα και κατά το βάθος

 Στόχος  
* Κατασκευή και διατήρηση των μικρών αποστάσεων (10 μέτρα).
 
Οργάνωση και διαδικασία  
• Στα  ? του γηπέδου παίζουν 4 αμυντικοί συν τη ζώνη των 5 κεντρώων  ενάντια σε 7 επιτιθέμενους.
• Η ομάδα των 9 απέναντι στο 1-4-2 των αντιπάλων. Αφήνει τη μπάλα να
κυκλοφορεί με παθητικό μαρκάρισμα , αλλά η μετατόπιση της ομάδας γίνεται πάντα με προσανατολισμό την μπάλα.
• Αφού γίνει η άσκηση με παθητικό πρεσάρισμα, έπειτα γίνεται με ενεργητικό.   
• Η ομάδα των 9 υπερασπίζει τις 4 εστίες που είναι διανεμημένες πάνω στη γραμμή της μικρής περιοχής και κατά πλάτος όλου του γηπέδου, και επιτίθεται στο κανονικό τέρμα που βρίσκεται  απέναντι στην μεγάλη περιοχή με τερματοφύλακα.
• Π ροπονητική στάση
• Κάθε λάθος της ομάδας των 9 διορθώνεται εκείνη τη στιγμή που γίνεται.   
• Kοντινές αποστάσεις μεταξύ της άμυνας και της κεντρικής ζώνης.  
• Δίνοντας βαρύτητα στην αντιμετώπιση και αναχαίτιση των επιθετικών.
 ta_all_sys_3
   

 


 

 

ΠΡΟΠΟΝΗΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΑΜΥΝΤΙΚΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ

 Σημεία αναφοράς

Οι ακόλουθες ασκήσεις εξυπηρετούν, σε αυτή την ενότητα της προπόνησης,  στην ανάπτυξη της  αμυντικής και επιθετικής συμπεριφοράς που απαιτεί το 4-3-2-1. Άλλες παραλλαγές αυτών των ασκήσεων είναι ότι μπορούν να γίνουν με τα χέρια, δηλαδή με πάσες του στυλ βόλεϊ η χάντμπωλ. Αυτό προσφέρει αφενός ποικιλία και αφ' ετέρου το πλεονέκτημα ότι είναι ακριβέστερο και έτσι τα λάθη της  αμυνόμενης ομάδας είναι πιο ορατά.
Η πρώτη ενότητα κατάρτισης εκπαιδεύει τους παίχτες να κρατάνε τις αποστάσεις μεταξύ τους, συμπεριφορά στο πρέσινγκ, και πως οι μέσοι καταλαμβάνουν το χώρο του κέντρου και προωθούνται. Μόλις ο αμυντικός μέσος κινείται προς τα έξω ,για να μαρκάρει η να διεκδικήσει μια μακρινή μπαλιά, την θέση του καλύπτει ο μεσοεπιθετικός 9 ή 10.

 Παρατηρήστε
* Αλλάζουμε το πλήθος των παιχτών στις ασκήσεις για να επιτευχθεί ο σκοπός της προπόνησης.
* Τακτικά αλλαγές.

 


 

 Προθέρμανση

Διατήρηση διαστημάτων
 Οργάνωση
 
• Η δομή και η τοποθέτηση των παιχτών σηματοδοτείται με κώνους όπου κάθε παίχτης πάει χωρίς μπάλα.  
• Οι ακόλουθες ασκήσεις γίνονται επίσης με προσθήκη στην ομάδα των 11 παιχτών και με άλλους.
Έτσι μπορεί μια θέση να καταλαμβάνεται από δυο άτομα
 
Λειτουργία

• Η θέση του προπονητή θα είναι στην απέναντι μεγάλη περιοχή και θα κινείται με την μπάλα εμπρός πίσω και διαγώνια κατά το πλάτος.   
• Όλη η ομάδα συμπεριλαμβανομένου και του τερματοφύλακα μετατοπίζεται προς την κατεύθυνση της κίνησης της μπάλας χωρίς να μεταβάλλονται οι αποστάσεις των παιχτών μεταξύ τους
ta_all_sys_4
 Παρατηρήστε
• Αυτή η άσκηση αυξάνει την οξυδέρκεια και την ταχύτητα σκέψης του παίχτη: οι παίχτες αντιδρούν σε κάθε αλλαγή πορείας της μπάλας ενώ ταυτόχρονα διατηρούν τις αποστάσεις μεταξύ τους
•Επομένως  επιτυγχάνεται κάλυψη του χώρου σε βάθος και πλάτος  και σχηματισμός τριγώνων.
 
Μεθοδικά βήματα
 
• Κανένας κώνος δεν τοποθετείται ως οδηγός κατεύθυνσης
• 3 αμυντικοί καθώς και 2 μέσοι ως αντίπαλοι κυκλοφορούν την μπάλα αργά. Ο προπονητής διορθώνει όπου είναι απαραίτητο τις τοποθετήσεις.
• Ο κάθε παίχτης διορθώνεται από τον προπονητή ανεξάρτητα    
• Οι παίχτες κινούνται τυχαία μέσα στο γήπεδο χωρίς προσανατολισμό.
• Με ένα σινιάλο του προπονητή, ανεξάρτητα από το που βρίσκονται, τρέχουν γρήγορα στις αρχικές θέσεις του σχηματισμού.   
* Πάλι οι παίχτες κινούνται τυχαία στο χώρο, αλλά τώρα ο προπονητής ξαφνικά δείχνει μια φανταστική θέση της μπάλας και οι παίχτες καλούνται να πάρουν τις ανάλογες τοποθετήσεις.

 


Kύριο μέρος

 

 11 εναντίον 7: Πίεση κοντά στην πλάγια γραμμή
 Οργάνωση και λειτουργία
• 15 μέτρα πίσω από την κεντρική γραμμή (στον αμυντικό χώρο) τοποθετούμε 2 εστίες των 7,5 μέτρων .
• Η ομάδα παίρνει τον σχηματισμό του συστήματος. Οι αντίπαλοι έχουν 1 τερματοφύλακα, 1 λίμπερο, 2 πλάγιους οπισθοφύλακες, 2 πλάγιους χαφ και 1 επιθετικό.
• Η ομάδα που εκπαιδεύεται (των 11) πρέπει να παίζει πάνω από τη νοητή γραμμή των εστιών με τους κώνους.
• Ο τερματοφύλακας δίνει την μπάλα στον λίμπερο και αυτός στον ένα από τους δύο αμυντικούς. Η ομάδα των 11 προσανατολίζεται και μετακινείται σύμφωνα με την μπάλα ( διατήρηση αποστάσεων συνεχώς ), αλλά δεν επιτίθεται. Μόνο ο παίχτης 11 εμποδίζει την πάσα πίσω στον λίμπερο.    
• Μόλις η μπάλα φτάσει εύκολα στους πλάγιους μέσους, τότε ξεκινάει η κανονική πίεση, και μόλις αποκτηθεί προσπαθούν να πετύχουν γκολ στην απέναντι εστία.
ta_all_sys_5

 Σκοποί της τοποθέτησης
(διαδρομή διανυόμενης απόστασης = μωβ βέλη)
• Ο 11 προσέχει για τυχόν αδύναμες πάσες που μπορεί να κάνουν οι πλάγιοι αμυντικοί στον λίμπερο και να τις εκμεταλλευτεί.
• O 7 ελέγχει τον πλάγιο μέσο να μην προωθείται από την πλάγια γραμμή, εμποδίζει τις μακρινές του πάσες και τον ωθεί προς το εσωτερικό.  
• Ο 10 βοηθάει τον 7, στο μαρκάρισμα του αντιπάλου ερχόμενος από πάνω.
• Ο 6 αφήνει το κέντρο και βοηθάει τον 7 και τον 10 από το εσωτερικό και ο καλύπτει την θέση του 6 στο κέντρο.
• Ο 8 κλίνει ελαφρώς προς το εσωτερικό σε όποια κατάσταση θεωρεί ότι πρέπει να παρέμβει: Προσέχει τις διαγώνιες πάσες και την αλλαγή παιχνιδιού από τον αντίπαλο και βοηθάει τον 3.
• Μόλις κάποιος παίχτης κερδίσει την μπάλα μπορεί να κάνει αλλαγή παιχνιδιού  η να βγει η ομάδα κατευθείαν στην αντεπίθεση.  
• Οι αμυντικοί 2, 3, 4 και 5 μετατοπίζονται σύμφωνα με την μπάλα, και σχηματίζουν με τους μέσους ένα συμπαγές μπλοκ.
Παρατηρήστε
Σε αυτές τις περιπτώσεις της εκπαίδευσης στο πρέσινγκ να αποφεύγετε τα φάουλ και τα πλάγια άουτ. Ο στόχος είναι η κατάκτηση της μπάλας.

 


11 εναντίον 9: Άνοιγμα και σταδιακή κάλυψη του βάθους, ανασταλτικά τρίγωνα

 
Οργάνωση και λειτουργία
•    Η αντίπαλη ομάδα σχηματίζεται όπως πριν, μόνο που τώρα προστίθεται ένας κεντρικός μέσος και ένας επιθετικός.

Σκοποί της τοποθέτησης
(διαδρομή διανυόμενης απόστασης = μωβ βέλη)
• Όπως πριν, έτσι και τώρα ο στόχος είναι η αναχαίτιση των αντιπάλων και η κατοχή της μπάλας εναντίον της ομάδας που έχουν προστεθεί οι 2 παίχτες.
• Άνοιγμα της ομάδας και κάλυψη του χώρου.
• Τριγωνική διάταξη στο κέντρο έχοντας μέτωπο τον αντίπαλο κεντρικό μέσο  και με αριθμητική υπεροχή σε αυτό τον χώρο.
 ta_all_sys_6a
 Παρατηρήστε
* Έχοντας αυτή την αριθμητική υπεροχή, ο αντίπαλος αντιμετωπίζεται χωρίς φάουλ: Με αυτή την τριγωνική τοποθέτηση και την κάλυψη εξασφαλίζεται η σωστή αμυντική λειτουργία γιατί αν ο αντίπαλος επιτιθέμενος περάσει έναν από τους αμυνόμενους του τριγώνου, αμέσως  βρίσκει μπροστά του και άλλον.

 


 

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

  

 11 εναντίον 9
 Οργάνωση και λειτουργία
* 11 εναντίον 9 από την μία μεγάλη περιοχή ως την άλλη.
* Η ομάδα των 9 επιτίθεται σε ένα κανονικό τέρμα υπερασπιζόμενο με τερματοφύλακα, και σε 2 εστίες, 10 μέτρων πλάτους, και τοποθετημένες 10 μέτρα μπροστά από την μεγάλη περιοχή, στα πλάγια μέρη του γηπέδου.
* Η ομάδα των 11 όταν αμύνεται στα πλάγια και στο κέντρο πρεσάρει πάντα με αριθμητική υπεροχή.
* Οι 11 μόλις κερδίσουν την μπάλα προσπαθούν να πετύχουν γκολ στην απέναντι εστία με τερματοφύλακα
* Αντί του μεγάλου τέρματος, για την ομάδα των 9, τοποθετείται μια εστία στο κέντρο του γηπέδου.
* Κάθε πέρασμα του αντίπαλου παίχτη από την εστία του κέντρου θα μετράει για διπλό γκολ.
ta_all_sys_7
 Συμβουλές τακτικής
* Όπως στις προηγούμενες ασκήσεις
* Προσοχή στις κάθετες μπαλιές στα πλάγια, ο αντίπαλος να αναγκάζεται να επιτίθεται από το εσωτερικό
* Πρώτα μπορεί η άσκηση να γίνει στατικά και μετά με συνθήκες αγώνα. Τέλος αν είναι δυνατόν παίζουν 11 εναντίον 11 με 2 τερματοφύλακες σε κανονικές εστίες.

 


 

ΠΡΟΠΟΝΗΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΕΠΙΘΕΤΙΚΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ


Σημεία αναφοράς

Με την απόκτηση της μπάλας μόνο ο πρώτος στόχος έχει επιτευχθεί. Τώρα τίθεται ένα πρόβλημα: Πως μπορώ να παίξω σωστά ανάμεσα σε ένα πλήθος παιχτών, της ομάδας μου αλλά και αντιπάλων, και πως μπορώ να ξεκινήσω μια αποτελεσματική αντεπίθεση? Σημαντικό ρόλο παίζει η πρώτη ενέργεια ή η πρώτη πάσα που θα γίνει.
* Η πρώτη προτεραιότητα είναι η ασφάλεια της μπάλας και όχι το ριψοκίνδυνο παιχνίδι κάνοντας απερίσκεπτες ντρίπλες.
* Αν είναι δυνατόν να βγαίνουμε μπροστά με μία η με δυο επαφές ή με επιτάχυνση της μπάλας από τον παίχτη όταν έχει ελεύθερο χώρο.
* Μία αλλαγή παιχνιδιού στον ελεύθερο χώρο μπορεί να ξεδιπλώσει την ανάπτυξη της ομάδας και το γήπεδο να γίνει ξανά «μεγάλο».
Επομένως προπονούμε επιθετικά σχήματα δίνοντας μεγαλύτερη ώθηση στην λειτουργικότητα του συνόλου. Για την βελτίωση της ομάδας πρέπει να δοθεί έμφαση στην ομαδικότητα. Όσοι παίχτες δεν έχουν συμμετοχή στο τελείωμα της φάσης, όπως είναι οι μέσοι, «γεμίζουν» τους κενούς χώρους πίσω από τους επιθετικούς για την αποφυγή της αντεπίθεσης από τον αντίπαλο. Επιπλέον δημιουργούν τις προϋποθέσεις για ένα δεύτερο κύμα επίθεσης, δηλαδή αν οι αμυντικοί των αντιπάλων ανακόψουν τους επιθετικούς μας τότε οι μέσοι είναι σε θέση να ανακτήσουν την μπάλα και να ξαναεπιτεθούν. Επίσης σε οποιαδήποτε περίπτωση απώλειας της μπάλας, με αυτόν τον σχηματισμό, δίνεται ο απαραίτητος χρόνος για την ανασυγκρότηση της ομάδας. Η προπονητική ενότητα που παρουσιάζεται εδώ εκπαιδεύει τους παίχτες σε μεγάλο βαθμό, στο γρήγορο παίξιμο και στο παιχνίδι με πάσες σύμφωνα με τη δομή του συστήματος. Έτσι μαθαίνοντας οι παίχτες τις διάφορες παραλλαγές είναι σε θέση αναπτύξουν την γρήγορη αντεπίθεση έπειτα από την κατάκτηση της μπάλας. Αυτά είναι τα θέματα που παρουσιάζονται στο 2ο μέρος της επιθετικής συμπεριφοράς.

 

ΠΡΟΘΕΡΜΑΝΣΗ

 

Εναλλαγές μεταξύ διαφορετικών χώρων

 Οργάνωση και λειτουργία
* Στο ένα μισό του γηπέδου δημιουργούμε 3 διαμήκεις ζώνες Α, Β, και C οι οποίες εφάπτονται μεταξύ τους. Η ζώνη Α και C ξεκινάνε από την πλάγια γραμμή ως την μεγάλη περιοχή ενώ η Β εκτείνεται καθ’ολο το πλάτος της μεγάλης περιοχής.
* Σχηματίζονται 2 ομάδες έως 9 παιχτών (με τον τερματοφύλακα)
* Κάθε ομάδα έχει 3 μπάλες
* Όλοι οι παίχτες κάνουν με ελαφρύ ρυθμό τις ασκήσεις στη ζώνη που έχει υποδείξει ο προπονητής π.χ. ζώνη Α, διάσπαρτοι τρέχουν και παίζουν την μπάλα μεταξύ τους (πρώτα χάντμπωλ, μετά κυλώντας την στο έδαφος και μετά με τα πόδια )
* Με το σήμα του προπονητή, οι παίχτες πηγαίνουν με σπρίντ στη ζώνη που τους υποδεικνύεται, όπου ο εκάστοτε κάτοχος της μπάλας την δίνει στον άλλο
 ta_all_sys_8
 Συμβουλές τακτικής
* Να αποφεύγετε το συνωστισμό των παιχτών
* Ακρίβεια, δυνατές και χαμηλές πάσες

 

ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ

Γρήγορη επίθεση από το κέντρο

 Οργάνωση και λειτουργία
* Έναρξη όπως πριν
* Ο πλάγιος αμυντικός 2 κάνει μπαλιά στον 11.
* Ο 11 δίνει στον 9.
* Ο 9 κάνει μία συγχρονισμένη πάσα στον κενό χώρο στον 10, όπου αυτός ντριπλάρει με την μπάλα μέχρι την μεγάλη περιοχή και τελειώνει την φάση.
* Όλοι οι παίχτες ανεβαίνουν ψηλά ώστε να δώσουν στον 11 και στον 9 εναλλακτικές λύσεις.
ta_all_sys_9
 Παραλλαγές
* Ο 9 παίζει το «ένα-δύο» με τον 10.
* Ο 11 δίνει στον 6, 7 ή 8 για να σουτάρουν.
* Ο 11 καθώς παίρνει την μπάλα γυρίζει ταυτόχρονα το σώμα έχοντας μέτωπο στο αντίπαλο τέρμα, και δίνει στον κενό χώρο στον 9 ή στον 10 .
* Δημιουργήστε αυτοσχεδιασμούς
Συμβουλές
* Όπως πριν, συντονισμός των παιχτών κατά την ανάπτυξη του παιχνιδιού.

 

 1 Ανάπτυξη από τα πλάγια
 Οργάνωση
* Οι παίχτες τοποθετούνται σύμφωνα με τη δομή του συστήματος.
* Σε κάθε θέση της επίθεσης βάλτε 2 άτομα. Αυτοί οι παίχτες περιμένουν έξω από το γήπεδο και μόλις μια επιθετική ενέργεια ολοκληρωθεί, αντικαθιστούν τους προηγούμενους.
* Ένας επιπλέον τερματοφύλακας στην αντίπαλη εστία.
 Λειτουργία
* Οι 2, 4, 5 και ο 3 κυκλοφορούν την μπάλα μεταξύ τους και την δίνουν στον 6.
* Ο 6 τροφοδοτεί τον 7, ο οποίος κάνει μεγάλη μπαλιά στον 8.
* Ο 8 συγκλίνει προς τα μέσα και μόλις ο 9 βγει από την «πλάτη» του, του δίνει την μπάλα. Ο 8 έπειτα πρέπει να πάει στο ημικύκλιο της μεγάλης περιοχής.
* Ο 9 κινείται προς την γραμμή του άουτ και κάνει μπαλιά προς την περιοχή.
* Ο 11 κατευθύνεται στο πρώτο δοκάρι, ο 7 στο δεύτερο, και ο 10 στο σημείο του πέναλτι.
* Ο 3 πλησιάζει στον 9 για στήριγμα.
* Όλοι οι άλλοι παίχτες προωθούνται σταδιακά και σχηματίζουν ένα συμπαγή κορμό, όπου με την τοποθέτησή τους μπορούν να δημιουργήσουν ένα δεύτερο κύμα επίθεσης.
* Με την ίδια λειτουργία γίνεται η ανάπτυξη και από την άλλη πλευρά.
 ta_all_sys_10
 Αναβάθμιση/σταδιακά βήματα
* Ο τερματοφύλακάς μας αφού μπλοκάρει την μπάλα π.χ. από μια σέντρα την δίνει σε έναν από τους δυο πλάγιους αμυντικούς.
* Ο αντίπαλος τερματοφύλακας κάνει ελεύθερο ή δίνει την μπάλα με τα χέρια. Οι παίχτες μας αφού ανακτήσουν την μπάλα επιτίθενται.
* Αναπτύσσουμε δικές μας παραλλαγές.
* Βάζουμε 2 αντίπαλους αμυντικούς.
* 2 αντίπαλους επιθετικούς για να παρενοχλούν.
* Προσθέτουμε 2 αντίπαλους μέσους. Με την απώλεια της μπάλας αμέσως μαρκάρουμε. Αν η αντίπαλη ομάδα με τους λιγότερους παίχτες αλλάξει πάνω από 4 πάσες θα θεωρείται ως γκολ. 
   
 Συμβουλές τακτικής και εναλλακτικές κινήσεις παιχτών (και για τα κατο σκιτσα)
* Ακρίβεια και εξυπνάδα στις πάσες.
* Απλό, έξυπνο, και γρήγορο επιθετικό παιχνίδι.
* Συντονισμός και συγχρονισμός στην ανάπτυξη.
* Οι παίχτες να ζητούν την μπάλα από τον κάτοχό της κάνοντας προσποίηση στον αντίπαλο.
* Προώθηση της ομάδας
* Οι επιθετικές προσπάθειες να τελειώνουν
* Μέσω της προπόνησης να αυτοματοποιηθεί η αντεπίθεση
   
 
Εναλλακτικές κινήσεις του 7 ή του 8
* Ο 7 δεν αλλάζει παιχνίδι τώρα, αλλά κλίνει προς τα μέσα και ο 10 βγαίνει από πίσω του και παίρνει την πάσα.
* Ο 2, 6 και ο 11 μπορούν να βγουν πίσω από τον 7.
 ta_all_sys_11
   
 Εναλλακτικές κινήσεις του 11
* Ο 11 δέχεται πάσα από τον 2, ή τον 3 και την δίνει πίσω στον 6. Από εκεί και μετά ακολουθείται η προηγούμενη άσκηση. 
 

ta_all_sys_12

 


 

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

 

Μορφή παιχνιδιού, 9-εναντίον-6 με εξωτερικές ζώνες

 Οργάνωση και λειτουργία
* Χωρίζουμε το γήπεδο σε 3 διαμήκεις ζώνες.
* Η ομάδα των 6 μπορεί να επιτίθεται από τις εξωτερικές ζώνες.
* Ο παίχτης που θα πάρει την μπάλα στην έξω ζώνη, μπορεί να παίξει κάποιον συμπαίχτη του στην ίδια ζώνη αλλά μόνο με μία επαφή. Επίσης μπορεί να μπει στη μεσαία ζώνη ντριμπλάροντας.
* Οι παίχτες που επιτίθενται από την εξωτερική ζώνη μπορούν να μεταφέρουν την μπάλα μέχρι το άουτ και να βγάλουν σέντρα.
* Τα τελειώματα των φάσεων μπορούν να προετοιμαστούν και από την μεσαία ζώνη.
ta_all_sys_13
 Ενθαρρύνετε
* Το «ένα-δύο», την κίνηση πίσω από τον συμπαίχτη, την κίνηση του παίχτη χωρίς την μπάλα.

Παραλλαγές
* Στις εξωτερικές ζώνες μπορούν να παίξουν 2 εναντίον 1.
* Το μέγεθος του γηπέδου να μεταβάλλεται ανάλογα με τις ικανότητες και τον αριθμό των παιχτών.