pp2

ΠΠ latest sm

Δίτερμα ή εξάσκηση

Article Index

teproyp05sm

ποιο από τα δύο φέρνει πιο γρήγορα το αποτέλεσμα?

Αυτό το ερώτημα απασχολεί συχνά τους προπονητές. Θα δούμε παρακάτω ότι πρέπει να γίνονται συχνές εναλλαγές μεταξύ κανονικού παιχνιδιού και τεχνικών εξάσκησης στην προπόνηση μιας ομάδας.

Το νόημα του παιχνιδιού κατά τη διαδικασία της προπόνησης.

Οι αρχές «όσο περισσότερο ποδόσφαιρο παίζει κάποιος, τόσο πιο πολύ μαθαίνει» και «ο προσανατολισμός της προπόνησης να είναι στο δίτερμα» θα πρέπει να χρησιμοποιούνται στους νεαρούς παίχτες και στην προπόνηση ερασιτεχνών. Στο κεντρικό σημείο της προπόνησης θα είναι η τακτική (π.χ. η κίνηση του παίχτη να ζητήσει την μπάλα, το τρέξιμο στον κενό χώρο, η κάλυψη του χώρου), η τεχνική (π.χ. το ντριμπλάρισμα, η προσποίηση) οι αυτοματισμοί (συγχρονισμός-συντονισμός στη διατήρηση και κυκλοφορία της μπάλας) καθώς και η ανάπτυξη ψυχονοητικών ικανοτήτων (π.χ. ψυχολογία νικητή, ψυχολογική σταθερότητα).

Η κατάλληλη προπονητική μέθοδος λέγεται μέθοδος παιχνιδιού η οποία έχει σκοπό να ωθήσει τους παίχτες στο δημιουργικό παιχνίδι με κίνητρο χωρίς να στερείται το ευχάριστο μέρος του ποδοσφαίρου.

Αυτή η μέθοδος αναδεικνύει το παίξιμο με σχεδιασμό και αποφασιστικότητα και όχι το ελεύθερο παιχνίδι.
Το ελεύθερο παιχνίδι χρησιμοποιείται στις νεαρότερες ηλικίες για να μπορέσει ο προπονητής να διακρίνει τις ικανότητες και το ταλέντο του κάθε παιδιού. Σταδιακά εισάγονται στο παιχνίδι η τακτική, οι επιθετικοί και οι αμυντικοί προσανατολισμοί, όπως και η συνδυαστική λειτουργία ενός ατόμου μέσα σε ένα σύνολο.

Πως φτάνουμε σε ένα καθοδηγούμενο παιχνίδι.

Οι προπονητές συνήθως απαιτούν, οργανωμένες ενέργειες, εναλλακτικότητα, παιχνίδι επίτευξης στόχων, καθώς και τη συμπλήρωση κάποιων κριτηρίων. Για να πραγματοποιούνται τα παραπάνω θα πρέπει η παρούσα φάση προπόνησης να συνδέεται άμεσα με τον σχεδιασμό. Ποιοι όμως στόχοι τακτικής, τεχνικής, φυσικής κατάστασης, και ψυχολογίας θα πρέπει να επιτευχθούν; Αυτοί οι στόχοι θα πρέπει να καθορίζονται από τον προπονητή στη διάρκεια της προπόνησης και μετά να εξετάζονται. Σύμφωνα και με τον αντικειμενικό στόχο ο προπονητής είναι υποχρεωμένος να σκεφτεί πολλές παραμέτρους για να επιτύχει τις παραπάνω προϋποθέσεις. Αυτές είναι το πόσοι παίκτες είναι διαθέσιμοι, πόσο χώρο διαθέτει ( συχνά χρησιμοποιείται το μισό γήπεδο ) και ποια υλικά μέσα είναι απαραίτητα για την επίτευξη της προπόνησης. Μετά από αυτά πρέπει να λάβει υπόψη τη χρονική διάρκεια και την ένταση των ασκήσεων (τρέξιμο και ταχύτητα παιχνιδιού ), όπως επίσης το μέγεθος του γηπέδου που θα χρησιμοποιήσει ( συχνά έχουμε στη διάθεσή μας το μισό γήπεδο ), τον αριθμό των παικτών που χρησιμοποιούνται στις ασκήσεις, τον αριθμό των επαναλήψεων, και τη διάρκεια και γενικά όλη την οργάνωση της προπόνησης.

Πρακτικό παράδειγμα της αλληλεπίδρασης της οργάνωσης και του βαθμού ικανότητας είναι τα παρακάτω:
* Πιο εύκολο το ομαδικό παιχνίδι, μεγαλύτερος χρόνος κατοχής της μπάλας, και μεγαλύτερος κενός χώρος, επιτυγχάνονται αυξάνοντας τις διαστάσεις του γηπέδου.
* Διευκόλυνση του επιθετικού παιχνιδιού με το να χρησιμοποιούμε αριθμητική υπεροχή στην ομάδα που έχει κατοχή της μπάλας. Εκμάθηση της τακτικής στην κάλυψη χώρου για την αμυντική διάταξη χρησιμοποιώντας σε αυτή την ομάδα αριθμητικό μειονέκτημα παιχτών.
Ο προπονητής καθορίζει τη βασική μορφή του παιχνιδιού καθώς επίσης και τις παραλλαγές που θα χρησιμοποιούνται στην προπόνηση για την εξέλιξη του παιχνιδιού. Γνωρίζει τους στόχους της τακτικής της ομάδας του στην άμυνα και στην επίθεση και τονίζει τα σημαντικά σημεία αναφοράς ( π.χ. γρήγορο παιχνίδι μπροστά, γρήγορο τελείωμα φάσεων, παιχνίδι με δύο επαφές, όχι νεκρά διαστήματα που δεν κινείται η μπάλα).


Στην πράξη.
Παρακάτω παρουσιάζονται πρακτικά παραδείγματα για τον τρόπο με τον οποίο μπορούμε να συνδέσουμε το παιχνίδι με τις διάφορες ασκήσεις. Η συνηθέστερη μορφή άσκησης αυτού του τύπου είναι οι 4 εναντίον 4 η οποία μπορεί να γίνει και με διάφορες παραλλαγές όπως το να υπάρχουν τέσσερις παίκτες γύρω από το σχήμα.
Με τις ασκήσεις αυτού του τύπου γίνεται βελτίωση της τακτικής και τεχνικής ( π.χ. πάσα στον παίκτη που κινείται χωρίς μπάλα, στήριγμα του συμπαίκτη, μεταφορά της μπάλας στο κενό χώρο ) τα οποία μπορούν να υιοθετηθούν στον τρόπο ανάπτυξης παιχνιδιού. Βέβαια όσες περισσότερες φορές πραγματοποιούνται αυτές οι ασκήσεις μπορεί να αυξηθεί ο βαθμός δυσκολίας όπως και οι διάφορες παραλλαγές επίσης.

ΠΙΝΑΚΑΣ ΓΙΑ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ

 

Στόχος

Μορφή παιχνιδιού

Παράμετροι

Τακτική Βασική μορφή παιχνιδιού και παραλλαγές Αύξηση των διαστάσεων του χώρου
Τεχνική Τοποθέτηση των παικτών στην άμυνα και στην επίθεση Αριθμός παικτών
Φυσική κατάσταση Προπονητικά σημεία αναφοράς Δυναμικότητα ομάδων
Ψυχολογία Παρακίνηση προσωπικής κρίσης Ένταση, διάρκεια, έκταση χώρου. Υλικά που χρησιμοποιούνται στην προπόνησηΠαρακάτω παρατίθενται διάφορα παραδείγματα αυτών των ασκήσεων
     

 


Προθέρμανση με ασκήσεις τεχνικής και τακτικής

1 Πάσες και πάρσιμο της μπάλας με αλλαγές θέσεων.
TEPROYP1

Οργάνωση και λειτουργία.
* Οι παίχτες χωρίζονται σε γκρουπ των 3 ατόμων ( κάθε γκρουπ έχει μια μπάλα ) και τοποθετούνται στο χώρο.
* Ο Α ντριμπλάρει με την μπάλα δύο-τρία μέτρα και μετά δίνει πάσα στον Β ο οποίος πρώτα κάνει μια προσποίηση και μετά δέχεται την μπάλα.
* B κάνει μία προσποίηση, αλλάζει κατεύθυνση, πηγαίνει προς την μπάλα και πάνω στην κίνηση του παίρνει την μπάλα μαζί του, και μετά από μικρή απόσταση ντριμπλάροντας την δίνει στον Γ.
* Ομοίως και ο Γ.

Προπονητικά σημεία αναφοράς.
* Οι παίκτες είναι ενεργητικοί όταν πηγαίνουν να υποδεχτούν την μπάλα και όταν ντριμπλάρουν με αυτή, οι πάσες είναι ακριβείς, ο παίχτης να βγαίνει να ζητήσει την μπάλα, και οι 3 παίχτες να σχηματίζουν ένα τρίγωνο, αλλαγή ταχύτητας.
 

2 Παιχνίδι προς τον «τρίτο» παίκτη με άνοιγμα χώρου.

TEPROYP2

Οργάνωση και λειτουργία.
* Οργάνωση όπως πριν.
* Ο Α δίνει πάσα, αφού έχει ντριμπλάρει με τη μπάλα μερικά μέτρα στον Β που βγαίνει να την ζητήσει.
* Ο Β δίνει πάσα στον Γ ( με το εσωτερικό του αριστερού ποδιού ) και αμέσως μόλις η μπάλα φύγει από το πόδι του κινείται με φόρα προς την αντίθετη κατεύθυνση ( όπως φαίνεται από τα βέλη στην εικόνα ).
* Ο Γ επίσης λειτουργεί με την ίδια διαδικασία.

Προπονητικά σημεία αναφοράς.
* Οι παίκτες είναι ενεργητικοί όταν πηγαίνουν να υποδεχτούν την μπάλα και όταν ντριμπλάρουν με αυτή, οι πάσες είναι ακριβείς, ο παίχτης να βγαίνει να ζητήσει την μπάλα, και οι 3 παίχτες να σχηματίζουν ένα τρίγωνο, αλλαγή ταχύτητας.

3 Παιχνίδι μέσω του «τρίτου» παίχτη στον ελεύθερο χώρο.

TEPROYP3

Οργάνωση και λειτουργία.
* Οργάνωση όπως πριν.
* Ο Α δίνει πάσα, αφού έχει ντριμπλάρει με τη μπάλα μερικά μέτρα στον Β που βγαίνει να την ζητήσει.
* Ο Β δίνει πάσα στον Γ ( με το εσωτερικό του αριστερού ποδιού ) και αμέσως μόλις η μπάλα φύγει από το πόδι του κινείται με φόρα προς την αντίθετη κατεύθυνση ( όπως φαίνεται από τα βέλη στην εικόνα ).
* Ο Γ πηγαίνει προς την μπάλα, την παίρνει και πάνω στην κίνηση του κάνει πάσα στον Α, στον κενό χώρο που έχει δημιουργήσει ο Β με την κίνησή του.
* Ο Α μόλις πάρει την μπάλα και ντριμπλάρει δύο τρία μέτρα σταματάει και την δίνει στον Β για να ξεκινήσει η άσκηση από αυτόν με την ίδια διαδικασία.

Προπονητικά σημεία αναφοράς
* Όπως και πριν αλλά τώρα χρειάζεται περισσότερος συγχρονισμός και ακρίβεια στις πάσες.