Article Index

dav_vill
Όλοι πλέον αναγνωρίζουμε την Μπαρτσελόνα ως μια από τις καλύτερες ομάδες. Πολλοί μπορεί να πιστεύουν ότι ευνοείται και από τους διαιτητές, αλλά όλοι οι φίλοι του ποδόσφαιρου αναγνωρίζουν την ποικιλία κινήσεων που διαθέτει  και τον αξιοθαύμαστο τρόπο με τον οποίο δημιουργεί και εκμεταλλεύεται τους κενούς  χώρους.

Πίσω από το αναμφισβήτητο ταλέντο των Τσάβι, Ινιεστα και Μέσσι κρύβεται όμως και πολύ δουλειά. Σπάνια θα δούμε παίκτη αντίπαλης ομάδας να ξεπερνά σε χιλιόμετρα τους Τσάβι  ή Ινιέστα. Με αδιάκοπο τρέξιμο και συνεχή αλλαγή θέσεων αναγκάζουν τον αντίπαλο να παίξει ένα παιχνίδι με πιο στενό μαρκάρισμα, καλύπτοντας μεγαλύτερες αποστάσεις, και οι παίκτες να παίζουν σε χώρους που δεν έχουν συνηθίσει.

Δεν ξέρω αν αυτός είναι ο σωστός τρόπος αντιμετώπισης της Μπαρτσελόνα , διότι αυτό ακριβώς είναι που θέλει και η ομάδα του Πέπε Γουαρδιόλα. Κάτι που επιτυγχανει τελικά με τις πολλές πάσες στον χώρο του κέντρου. Δημιουργεί  αρκετό κενό χώρο μεταξύ της αμυντικής και κεντρικής γραμμής, ανεβάζοντας την κεντρική γραμμή των αντιπάλων στο επιθυμητό για αυτούς ύψος, με τους Βίγια, (ή Μεσσι) να αλλάζουν συνεχώς θέση, σε ένα ύψος όμως που θα κρατά την αμυντική γραμμή μακριά από τα δρώμενα. Σύγχρονος με απρόβλεπτες κινήσεις και ξεμαρκάρισμα των παικτών που απαρτίζουν την κορυφή θα προσπαθήσει να δημιουργήσει ένα κενό στην αμυντική γραμμή. Αυτό είναι, εν τέλει, που θα δώσει τα 2-3 μέτρα ελεύθερου χώρου που χρειάζονται οι Μέσσι, Βίγια ή Πέδρο για να ξεκινήσουν μια μετωπική επίθεση.
Αυτό είναι μόνο ένα δείγμα από το μεγάλο ρεπερτόριο των κινήσεων που δουλεύει καθημερινά ο Πέπε Γουαρδιολα.
Είναι γεγονός ότι σε κάθε παιχνίδι της, η Μπαρτσελόνα :

·         δημιουργεί και τελειώνει περισσότερες φάσεις από τον αντίπαλο,

·         έχει κατοχή μπάλας μέσω της οποίας ελέγχει και πολλές φορές καθοδηγεί τον αντίπαλο,

·         όχι μόνο σημειώνει τις περισσότερες μεταβιβάσεις ( με ποσοστό επιτυχίας κοντά στο 80%) αλλά καταγράφει και τις μεγαλύτερες αποστάσεις με την μπάλα στα πόδια !

·         στο 1εν1 επιτυχία δεν έχει μόνο ο Μεσσι, αλλά ακόμα οι Ινιέστα, Βίγια, Πέδρο και Τσάβι.

Μπορούμε λοιπόν να αντιγράψουμε και να μεταφέρουμε το παιχνίδι της Μπαρτσελόνα στην ομάδα μας ;;
Βίντεο

{youtube}YyDx8SH81rc{/youtube}
  (http://www.youtube.com/watch?v=YyDx8SH81rc&feature=player_embedded)
Δύσκολα θα αντιγράψουμε το passing game, είναι πάρα πολλές οι εναλλακτικές λύσεις της ομάδας στις διάφορες θέσεις του γηπέδου. Δεν χρειαζόμαστε μόνο παίκτες με εξαίρετη “τεχνικό-τακτική” κατάρτιση, αλλά δεν διαθέτουμε και τον χρόνο (3-4 προπονήσεις εβδομαδιαίως είναι ανεπαρκείς) αλλά και τους χώρους (γήπεδο, ανάλογα εξοπλισμένα αποδυτήρια).
Ωστόσο μπορούμε να πάρουμε στοιχεία που, αν μη τι άλλο, θα δώσουν στην ομάδα μας μια άλλη ποιότητα.
Οι εξής προπονητικές ενότητες (μεθοδική άσκηση, οβερλαπινγκ, «κομπίνες», αύξηση πολυπλοκότητας) χτίζουν μεθοδικά η μία μετά την άλλη μία καλύτερη ομάδα και μπορούν λόγω των μειωμένων θέσεων εντός γηπέδου (στις οποίες πραγματοποιείται μία άσκηση) να χρησιμοποιηθούν άνετα και στο ερασιτεχνικό ποδόσφαιρο. Προσπαθούμε να δώσουμε βάρος στα εξής σημεία:

·         Κάθετη πάσα στην πλάτη της άμυνας από έναν παίκτη στήριγμα

·         Από τον παίκτη στήριγμα στα πλάγια

·         Passing game στο χώρο του κέντρου με πάσα στα πλάγια

·         Συνεργασία στήριγμα με την κορυφή

·         Επιθετικό παιχνίδι εναντίον μιας ανοργάνωτης άμυνας

Θέλω εδώ να επισημάνω για της ασκήσεις ότι ο παίκτης κορυφής όπου αναφέρεται, δεν εννοώ απαραίτητα τον παίκτη σέντερ Φορ, αλλά έναν παίκτη που παίζει πάνω στην γραμμή του οφσάιντ. Ένας παίκτης που με τις κινήσεις του κρατά την αντίπαλη άμυνα σε απόσταση, αλλά και σύγχρονος με τις κινήσεις του δημιουργεί κενά στην αντίπαλη ζώνη. Και για τον λόγο αυτό στα σκίτσα του δίνουμε το γράμμα Κ.
Ακόμα συνοδεύουμε το άρθρο μας με μια ανάλυση του αγώνα BARCELONA - REAL MADRID 3-2. Ένας αγώνας που έγινε πριν περίπου 10 ημέρες, όπου με όμορφες φωτογραφίες του αγώνα θα σας δώσουμε μια γραφική αναπαράσταση του παιχνιδιού των 2 ομάδων.

 


 

ΑΣΚΗΣΗ 1

Κατάσταση:
Ο κεντρικός αμυντικός κάνει κάθετη πάσα στον σέντερ φορ
op_bar_as1Κάθετη πάσα στην πλάτη της αντίπαλης άμυνας προς τον σέντερ φορ που παίζει στην γραμμή του οφσάιντ
Οργάνωση και εκτέλεση
2 ζευγάρια παικτών παίζουν απέναντι σε απόσταση 20 μέτρων ( ιδανικό θα ήταν το κάθε ζευγάρι να αποτελούταν από έναν αμυντικό και έναν επιθετικό πίσω από ένα τέρμα με 3-4 μέτρα άνοιγμα.
Ο αμυντικός προσπαθεί να κάνει πάσα στον απέναντι επιθετικό που βρίσκετε ακριβός πίσω από το τέρμα.
Πίσω από τον επιθετικό μαρκάρει ο αμυντικός, ο επιθετικός  πρέπει να κοντρολάρει την μπάλα ανάλογα με το μαρκάρισμα του αμυντικού το οποίο άλλες φορές πρέπει να είναι στενό .. και άλλες να αφήνει χώρο στον επιθετικό να γυρίσει. Οι εναλλαγές αυτές μπορούν να γίνουν κατόπιν ενός σήματος από τον προπονητή που δεν θα είναι ορατό στους επιθετικούς.
Ο επιθετικός πρέπει να αποφασίσει εάν θα γυρίσει με την μπάλα η όχι, ανάλογα με το μαρκάρισμα που δέχεται.
Μετά το κοντρόλ (και το γύρισμα) , την μπάλα την παίρνει ο αμυντικός
 


ΑΣΚΗΣΗ 2


Πάσα του παίκτη «κορυφή» στης άκρες

ΕΚΤΕΛΕΣΗ
Άμεση πάσα στης άκρες από τον παίκτη που παίζει στην κορυφή

op_bar_as2

 

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΕΚΤΕΛΕΣΗ
Καλύπτουμε όλες τις θέσεις όπως βλέπουμε στο σκίτσο.
Ο Α (κεντρικός αμυντικός) κάνει δυνατή καλή πάσα στον κινούμενο προς αυτόν Γ
Ο Γ κάνει κοντρόλ μικρή στροφή και πάσα στην πορεία του Β ( ακραίος αμυντικός)
Ο Γ κάνει στροφή και ξεκίνα για να πάρει ξανά πάσα από Β ( κάθετη πάσα )
Ο Γ ντριπλαρει ως την αρχή του επόμενου γκρουπ και έτσι εκεί παίρνει τη θέση του Α, ο Β γίνεται Γ , και ο Γ ...Α

 

 

 

 

 

 

ΑΣΚΗΣΗ 3


Κορυφή - Κέντρο - Άκρες 1
Καλύπτουμε όλες τις θέσεις όπως βλέπουμε στο σκίτσο.
op_bar_as3

 

Ο παίκτης κορυφή δίνει το σήμα
Ο παίκτης Α ( κεντρικός αμυντικός) παίζει στον Κ ( ο παίκτης κορυφή) Ο οποίος κινείται μεταξύ της αντίπαλης αμυντικής γραμμής και κέντρου
Ο παίκτης Κ βλέπει τον παίκτη Β που είναι στήριγμα και του κάνει πάσα.
Ο παίκτης Β ξέρει ότι ο παίκτης Γ κινείται στην γραμμή του αράουτ και ανοίγει το παιχνίδι.
Ο παίκτης Κ  έχει κάνει στροφή και περιμένει την πάσα από Γ
Παραλλαγές για το τελείωμα της άσκησης:

·         Ο Κ κάνει κοντρόλ και ντριπλάρει στο γκρουπ δίπλα και γίνεται ο παίκτης Α (Α γίνεται Β κλπ)

·         Η φάση τελειώνει με σουτ

 

 


 

ΑΣΚΗΣΗ 4


Κορυφή - Κέντρο - Άκρες 2
op_bar_as4

 

 

 

Καλύπτουμε όλες τις θέσεις όπως βλέπουμε στο σκίτσο.
Εκτέλεση άσκησης
Δεξιά πλευρά
Ο παίκτης Α κάνει κάθετη πάσα στον παίκτη Γ,
Ο παίκτης Γ κάνει οριζόντια πάσα στον παίκτη Β
Ο παίκτης κάνει αντίθετη από την μπάλα κίνηση και θα πάρει την πάσα από τον παίκτη Β και ντριπλάρει προς την
Αριστερή πλευρά
Όπως η άσκηση 3
 

 

 


 

ΑΣΚΗΣΗ 5


Κορυφή - Κέντρο - Άκρες 3
op_bar_as5

 

 

Καλύπτουμε όλες τις θέσεις όπως βλέπουμε στο σκίτσο.
Μοιράζουμε τους παίκτες μας κανονικά στης θέσεις τους.
ξεκινάμε όπως στην άσκηση 3
Τελείωμα φάσης : καλύπτουμε 3 πιθανές θέσεις με κινήσεις των 11, 9 και 7


Το 11 κινείται μεταξύ του 1ου δοκαριού και του κέντρου της εστίας,το 9 στο 2ο δοκάρι, και το 7  γύρω από τη πλάγια γραμμή της μεγάλης περιοχής.

 

 

 

 

 

 

ΑΣΚΗΣΗ 6

op_bar_as6s

 

 

 

 

Καλύπτουμε όλες τις θέσεις όπως βλέπουμε στο σκίτσο (καλύπτουμε τις θέσεις Α και Γ με 2 παίκτες). Η κίνηση του παίκτη Α στην θέση ΑΑ είναι παραπλανητική κίνηση, και μπορεί να συνδυαστεί με στροφή 180 μοιρών από την θέση ΑΑ για να βοηθήσει στο τελείωμα της φάσης. Τελειώνουμε την άσκηση με σουτ ή πλασάρισμα στην εστία.

 

 

 

 

 

 

ΑΣΚΗΣΗ 7

Άσκηση για καλύτερη συνεργασία του παίκτη κορυφής με το σέντερ φορ
Καλύπτουμε όλες τις θέσεις όπως βλέπουμε στο σκίτσο. (στην θέση Α 2ή και 3 παίκτες)
op_bar_as7

 

Οι παίκτες Α Κ & Γ τοποθετούνται σε μια διαγώνια γραμμή (δεξιά στο σκίτσο), με την πλάτη προς το τέρμα
Ο Α κάνει πάσα προς τον Γ, ο οποίος όμως αφήνει την μπάλα να περάσει προς τον παίκτη Κ
Άμεσος ο παίκτης Γ κάνει περιστροφή και κίνηση για να πάρει την πασά από τον παίκτη Κ
Καλή πάσα 15 μέτρων προς τον παίκτη Β, ο οποίος κάνει πασά προς τον παίκτη Δ που αφήνει για τον παίκτη Κ
Τελική πάσα προς τον παίκτη Δ που μετά την προσποίηση στον προηγούμενο σταθμό έχει κάνει ανοιχτή κίνηση
Ο παίκτης Δ τελειώνει την φάση.

 

 

 

 

ΑΣΚΗΣΕΙΣ 8,9,10

Στης επομενες 3 ασκησεις θα προσπαθισουμε να εξελιξουμε της ασκησεις 5,6,7 χρησιμοιποιοντας αντιπαλο
Ξεκινάμε με σκοπό να ακολουθήσουμε τις ίδιες κινήσεις όπως στις ασκήσεις 5,6 &7. Δεδομένου όμως, ότι μιλάμε για ποδόσφαιρο, το ότι οι αμυντικοί γνωρίζουν τις κινήσεις των συμπαικτών τους θα πρέπει αρχικά οι αμυντικοί να παίζουν παθητικά και σταδιακά να γίνονται όλο και πιο ενεργοί. Βαλτέ έναν παίκτη στήριγμα στη πρώτες προσπάθειες της επιθετικής ομάδας, αφαιρέστε τον όμως σταδιακά. Δώστε στους παίκτες τις θέσεις που παίζουν και σε κανονικό αγώνα. Ξεκινήστε τις ασκήσεις μια στατικά (τοποθετώντας τους παίκτες στην ανάλογη θέση), και μια ανοργάνωτα ( βαλτέ τους παίκτες να κάνουν μια μικρή άσκηση μακρυά από τον τόπο που θα εκτελεστεί η άσκηση και με σήμα δικό σας να κατευθυνθούν στον τόπο όπου έχετε προγραμματίσει να εκτελεστεί η άσκηση).
Ακόμα, οι κινήσεις των παικτών, η πορεία της μπάλας μπορεί να είναι προσχεδιασμένα και θέλουμε να ακολουθήσουμε το σχέδιο, αλλά η επιτυχία της εκτέλεσης δεν είναι ο μοναδικός σκοπός. Εάν ο παίκτης καταλάβει ότι η ροή δεν θα είναι επιτυχής ας κάνει την πάσα προς τον συμπαίκτη στήριγμα, για να μην απολέσει η ομάδα του την μπάλα. Οι πολλές πάσες στο παιχνίδι της Μπαρτσελονα δεν γίνονται για την ομορφιά του ποδοσφαίρου, γίνονται γιατί ο αντίπαλος την εξαναγκάζει να περιφέρει την μπάλα αλλάζοντας άκρες έως ότου οι παίκτες του Πέπε Γουαρδιόλα να πιστέψουν ότι έχουν δημιουργήσει της προϋποθέσεις για κατά μέτωπο επίθεση. Για αυτό ενθαρρύνετε τους επιθετικούς παίκτες σας να μην τα παράτανε επειδή ο αντίπαλος γνωρίζει για το που θα κατευθυνθεί η μπάλα. Ας αποκτήσουν την υπομονή που χρειάζεται να γυρίζουν την μπάλα μέσα από την προπόνηση.

{youtube}cnJy4qYFGmw{/youtube}
   (http://www.youtube.com/watch?v=cnJy4qYFGmw&feature=related)

Με την πάροδο του χρόνου οι παίκτες σας θα μάθουν να γυρίζουν την μπάλα, μπορεί όχι με την επιτυχία της Μπαρτσα αλλά σίγουρα πιο καλά απ ότι σήμερα. Ακόμα εάν επιμείνετε είτε στης ασκήσεις που σας προτείνουμε, εμπλουτίζοντας τις με ασκήσεις από το δικό σας ρεπερτόριο, η εξέλιξη της ομάδας σας θα είναι εμφανή μετά από 2-3 μήνες.